Thursday, January 25, 2007

စာေရးသူ ႏွင့္ စာဖတ္သူ

ငယ္စဥ္ေတာင္ေက်း ကေလးဘ၀ကတည္းက က်မတို႔ဟာ ၀လံုးက စလို႔ စာေတြေရးလာခဲ့ၾကတာ ခုခ်ိန္ထိဆို စာလံုးေပါင္းမ်ားစြာ ေရးခဲ့ၾကၿပီး ..ေရးေနၾကဆဲ .. ဆက္လက္ ေရးၾကဦးလတၱံ႕ေပါ့။
ထိုနည္းတူစြာပါပဲ … က၊ ကာ၊ ကိ၊ ကီ ကအစျပဳလို႔ စာေတြ ဖတ္ခဲ့ၾကတယ္၊ ဖတ္ေနၾကတယ္ .. ဆက္လက္ၿပီး ေတာ့လည္း ဖတ္ေနဦးမွာပါပဲ ..။

ဒါေပမဲ့ စာေရးတယ္ဆိုတဲ့ေနရာမွာေတာ့ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိပါတယ္၊
ကိုယ့္အတြက္ကိုယ္ေရးျခင္း၊ တပါးေသာသူတဦးတေယာက္အတြက္ေရးျခင္းနဲ႔ လူအမ်ားအတြက္ေရးျခင္း တို႔ပါပဲ။

ဒီေနရာမွာ အမ်ားအတြက္ရည္ရြယ္ျပီးေရးတဲ့ စာေရးသူတေယာက္ဆိုပါေတာ့။ သူဟာ အေၾကာင္းရာတခုကို ရိုးရိုးသာမန္ အျမင္တခုနဲ႔ေရးလိုက္ေပမဲ့ စာဖတ္သူေတြထဲမွာ သူနဲ႔ထပ္တူ ျမင္တဲ့သူ၊ သူ႔ဆိုလိုရင္းကို မေစ့ငုမိတဲ့သူ၊ သူ႔ထက္ပိုၿပီး ေက်ာ္လြန္ေအာင္ ေတြးေတာႏိုင္တဲ့သူ စသျဖင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိးကြဲျပားႏိုင္ပါတယ္။
***
ဥပမာ … က်မတို႔ ငယ္ငယ္က ဖတ္ခဲ့ ေရးခဲ့ ေအာ္ဆိုခဲ့ၾကတဲ့
ညအခါ
လသာသာ
ကစားမလား
နားမလား …
ဆိုတဲ့ စာေၾကာင္းေလး ၄ ေၾကာင္းကိုၾကည့္ရေအာင္ ..။
ဒီစာကို ေရးတဲ့ ျမန္မာစာျပ႒ာန္းစာအုပ္ ျပဳစုတဲ့ ပညာရွင္ေတြဟာ ဘယ္လိုအဓိပၸါယ္နဲ႔ ေရးခဲ့တာလဲ … ။
က - ကာ - ကား သင္ျပီးတဲ့အခ်ိန္မွာ ဒီကာရန္ေတြပါတဲ့ စာေၾကာင္းေလးေတြျဖစ္ေအာင္က တခ်က္၊ ကေလးေတြနဲ႔လည္း စိမ္းမေနတဲ့ စကားလံုးေတြ ျဖစ္ေအာင္ကတခ်က္ .. ဒီလိုေတြးေတာစီစဥ္ျပီး ေရးခဲ့တယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။

ဖတ္သူဘက္ကစဥ္းစားၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ …
စာသင္ခါစ သူငယ္တန္းအရြယ္ ကေလးတေယာက္အေနနဲ႔ ညအခါ .. ဆိုရင္ ည ကိုျမင္မယ္၊ လသာသာ ဆိုရင္ လ ကိုျမင္မယ္၊ ကစား တာရယ္၊ နားတာရယ္ ဘာလုပ္မလဲ ေမးထားတယ္.. ဒီေလာက္ပဲ .. ဒီ့ထက္ပိုလည္း မေတြးမိပါဘူး။

နည္းနည္းေလးပိုေတြးတတ္ေတာ့ …ေၾသာ္ … အခ်ိန္အခါသည္ကား ည၊ ဘယ္လိုညလဲ .. လသာတဲ့ည၊ လသာသာ ညေလးေတြမွာ ကစားမွာလား .. နားမွာလား လို႔ ေရြးခ်ယ္ခိုင္းထားတဲ့ စာတပုဒ္ပဲ။

ဒီ့ထက္ပိုေတြးၾကည့္မယ္။

အရင္ေခတ္က ကေလးေတြဟာ လသာသာ ညဘက္ေတြဆိုရင္ အိမ္ေရွ႕ေျမတလင္းျပင္မွာ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ေဆာ့ကစားေလ့ရွိၾကတယ္၊ ဒါမွမဟုတ္လည္း အပူအပင္ကင္းစြာ အိပ္စက္အနားယူႏိုင္ၾကတယ္။
အခုေခတ္မွာေတာ့ ကေလးေတြဟာ လသာတဲ့ည ဆိုတာေရာ သိၾကပါရဲ႕လား။ အိမ္ေရွ႕ေျမတလင္းျပင္မွာေရာ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ေဆာ့ကစားႏိုင္ၾကရဲ႕လား။ အပူအပင္ကင္းစြာ အိပ္စက္အနားယူႏိုင္ၾကရဲ႕လား။
တိုးတက္ေနတဲ့ ရုပ္၀တၳဳ ပစၥည္းေတြၾကားမွာ ေပ်ာ္ေမြ႕ေနၾကတဲ့ ကေလးေတြ … ။
မ်ားျပားလွတဲ့ ေက်ာင္းစာ က်ဴရွင္စာေတြ ေအာက္မွာ နစ္ျမဳပ္ေနၾကတဲ့ ကေလးေတြ … ။
ဒါမွမဟုတ္လည္း ေနထိုင္စားေသာက္ေရးအတြက္ ရုန္းကန္ရင္း ေနာက္တေန႔မိုးအလင္းအတြက္ စိတ္ပူပန္မႈမ်ားစြာနဲ႔ ကစားဖို႔ေ၀းစြ အအိပ္ခက္ေနၾကရွာတဲ့ ကေလးေတြ …. ။
ေခတ္အေျခအေန ေျပာင္းလဲ သြားတာနဲ႔အမွ် ညအခါေလးေတြမွာ လသာသာရွိေပမဲ့ ကေလးေတြဟာ ကစားလည္း မကစားႏိုင္ နားလည္း မနားႏိုင္ ရွာၾကေတာ့ပါလား … ။
***
ဒါဟာ ဥပမာ တခုေပးၾကည့္တာပါ။
ေနာက္တခုဥပမာေပးရရင္ မၾကာခင္ရက္ပိုင္းကမွ ကြယ္လြန္သြားရွာတဲ့ ဆရာၾကီးဦးတင္မိုးရဲ႕ ဧည့္သည္ၾကီးကဗ်ာ ကိုပဲ ဥပမာ ေပးရဦးမွာပါပဲ။ ဒီအေၾကာင္းက ေရးပါမ်ား ေျပာပါမ်ားလို႔ အပ္ေၾကာင္းေတာ့ထပ္ေနပါၿပီ။ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ စာေရးသူတေယာက္ဟာ ဘာရယ္မဟုတ္ ေရးလိုက္တဲ့ စာတပုဒ္ဟာ ဖတ္သူအမ်ဳိးမ်ဳိးက ရႈေဒါင့္အသီးသီးကေန ခံစားခြင့္ရွိတယ္။ ခံစားေနၾကတယ္ဆိုတာပါပဲ။

စာေရးသူေတြ သတိထားဖို႔က စာေပရဲ႕ အရွိန္အ၀ါဟာ အင္မတန္ၾကီးပါတယ္၊ ရိုမီယိုနဲ႔ ဂ်ဴးလိယက္ ၀တၳဳေၾကာင့္ အသက္ဆံုးပါးသြားၾကတဲ့ ခ်စ္သူစံုတြဲေတြလည္း မနည္းပါဘူး။ ထိုနည္းတူစြာ ျမန္မာစာေပေလာကမွာလည္း လက္မထပ္ဘဲ အတူေနျခင္းကိစၥေၾကာင့္ အျငင္းပြားမႈေလးေတြ တခ်ိန္က ရွိခဲ့ဖူးတယ္။

အခုလည္း အမ်ဳိးသမီးငယ္ေလးေတြ ကိုယ္၀န္ဖ်က္ခ်မႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆရာဆူဒိုနင္နဲ႔ ဆရာ၀န္ေတြ စာမ်က္ႏွာေပၚမွာ အျငင္းပြားမႈေတြျဖစ္ေနၾကျပန္ပါၿပီ။

တခ်ဳိ႕ေသာ စာဖတ္သူေတြဟာ စာလံုးေတြမွာတင္ ရပ္မေနၾကပါဘူး။ စာလံုးေတြရဲ႕ ေနာက္ကြယ္ကုိပါ ျဖန္႔ထြက္ေတြးတတ္ၾကပါတယ္၊ ျဖန္႔က်က္ေတြးတတ္ ၾကပါတယ္။ ဒီလိုေတြးမွလည္း စာတပုဒ္ရဲ႕ အႏွစ္သာရ ဆိုတာ ခံစားတတ္မွာေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ဒီလိုေတြးရင္းနဲ႔ အေတြးေခ်ာ္သြားတတ္တာမ်ဳိးလည္း ရွိႏိုင္တာမို႔ စာေရးသူက အလြန္သတိထားရပါမယ္။

ဆရာၾကီးတကၠသိုလ္ဘုန္းႏိုင္က သူ႔စာအုပ္အဖြင့္စာမ်က္ႏွာေလးေတြမွာ
ငါ့စာဖတ္၍
မျမတ္တိုင္ေစ
မရႈံးေစသား …
လို႔ ေရးသားေလ့ရွိပါတယ္။ ဒါဟာ ဆရာၾကီးရဲ႕ ေစတနာကို ေဖာ္ျပေနတာပါပဲ။ ကိုယ့္စာဖတ္လို႔ တစံုတရာရသြားေစတယ္ဆိုရင္ အျမတ္ေပါ့၊ မွားယြင္းတဲ့ အေတြးအေခၚ ၀င္သြားေစတယ္ဆိုရင္ စာဖတ္သူမွာ အရႈံးေပါ့၊ သာမန္ကာလွ်ံကာဖတ္လို႔ ဘာမွမရလိုက္လည္း အရင္းပဲေပါ့။ ဆရာၾကီးဟာ သူ႔စာဖတ္ပရိသတ္ကို သူ႔ေၾကာင့္ မရႈံးေစရပါဘူး။ အရင္းေလာက္ေတာ့ က်န္ေစခ်င္တဲ့ ဆႏၵရွိပါတယ္။

ဆရာဦးသုေမာင္ကလည္း သူ႔ကြမ္းစကား စာအုပ္မွာ ေျပာထားပါေသးတယ္၊ ကြမ္းစားတာက အရည္လည္း ေထြးပစ္ရသလို အဖတ္လည္း ျမိဳခ်လို႔မရပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ လူေတြဟာ အရသာတခုအတြက္ ကြမ္းစားေနၾကတယ္၊ ဒီလိုပါပဲ .. သူ႔စာကိုဖတ္တဲ့သူေတြဟာ အရည္မရ အဖတ္မရသည့္တိုင္ေအာင္ ရသ တခုခု ေပးႏိုင္တယ္ဆိုရင္ျဖင့္ သူေက်နပ္ပါတယ္ … တဲ့။ ဒီမွာလည္း ဦးသုေမာင္ရဲ႕ ေစတနာကိုျမင္ရပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ဦးေရႊေအာင္ရဲ႕ စာဖတ္နည္း ဆိုတာေလးကို မွ်ေ၀ေပးပါရေစအံုး။
“စာဖတ္နည္းကို SIMAC လို႔ အတိုေကာက္ ဆိုၾကတယ္။ အဲဒီထဲက S ဆိုတာကေတာ့ Situationေခတ္၏အေျခအေနလို႔ အၾကမ္းဖ်င္းအနက္ရတယ္။ I ဆိုတာကေတာ့ Intention စာေရးသူ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ စာေရးသူ၏ ေစတနာျဖစ္တယ္၊ M ဆိုတာကေတာ့ Matter အေၾကာင္းအရာျဖစ္တယ္၊ A ဆိုတာကေတာ့ Approach ခ်ဥ္းကပ္နည္း ျဖစ္တယ္။ ယခုေခတ္ကေတာ့ ေဇာင္းေပးျခင္းလို႔ဆိုတယ္။ C ကေတာ့ Consistency အေၾကာင္း အက်ဳိး သို႔မဟုတ္ ေရွ႕ႏွင့္ေနာက္ ဆီေလ်ာ္ျခင္း သို႔မဟုတ္ ညီညြတ္ျခင္း ျဖစ္တယ္။

အဲဒီေတာ့ စာတပုဒ္ကို ဖတ္ရင္ျဖစ္ေစ ေရးရင္ျဖစ္ေစ ဒီအဂၤါ (၅) ခ်က္ကို ေတြ႕ေအာင္ ရွာရတယ္။ ဒီအဂၤါ (၅) ခ်က္ကလဲ ေပၚထင္ၾကီးေတာ့ ရွိမေနရဘူး။ ေပၚထင္ၾကီးရွိေနျပန္ရင္လဲ ေဒါသ သင့္တယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ ရွိေတာ့ ရွိရမယ္၊ သြယ္သြယ္၀ိုက္၀ိုင္ ရွိရမယ္၊ ဒါမွ ဂုဏ္ေရာက္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲဒီ (၅) ခ်က္ထဲကမွ အေရးအႀကီးဆံုးကေတာ့ ခ်ဥ္းကပ္နည္းပဲျဖစ္တယ္။”
***
က်မတို႔ဟာ စာေတြ ဖတ္ေနၾကပါတယ္၊ စာေတြလည္း ေရးေနၾကပါတယ္။
ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာခဲ့ပါပေကာ … ။
ဒါေပမဲ့
တကယ္ေရာ စာဖတ္တတ္ၿပီလား … တကယ္ေရာ စာေရးတတ္ျပီလား …
က်မ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေမးၾကည့္ရင္းသာ ေတြးေနမိပါေတာ့တယ္။
***
ေမတၱာျဖင့္
ေမဓာ၀ီ
25.1.07
2:30 pm

1 comment:

Andy Myint said...

ကြမ္းစကား ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ကို မသိလို႔ Internet မွာ လိုက္႐ွာတာ (ရွိမယ္ေတာင္ မထင္ထားေပမယ့္) အစ္မဆီမွာ လာေတြ႕သြားတယ္။ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။