Monday, May 15, 2017

အေျဖမွန္ တစ္ခုတည္း ...

***
တညေနခင္း ႐ံုးဆင္းခါနီးအခ်ိန္ ကၽြန္မ မရွိတုန္း ကၽြန္မတို႔ေက်ာင္း ႐ံုးခန္းကို ဖုန္းတခု ဝင္လာပါသတဲ့။
.
“ဒီေန႔ ---- နာရီကမွာ ျပသြားတဲ့ Quiz Idol အစီအစဥ္က ေမးခြန္းတစ္ခုမွာ အေျဖမွန္က လြဲေနလို႔ပါ။ ေမးခြန္းက 50 – 8 x 2 + 2 တဲ့။ အဲဒါ ခင္ဗ်ားတို႔ ေက်ာင္းက ဒိုင္ေတြ သတ္မွတ္တ့ဲ အေျဖကမွား ေနတယ္။ အဲဒီကိစၥကို ဘယ္လို ျပန္ရွင္းေပးႏိုင္မလဲ”
.
ဖုန္းကိုင္တဲ့ မန္ေနဂ်ာမမလည္း ႐ုတ္တရက္ ေၾကာင္သြားတာေပါ့။ ကၽြန္မတို႔ ေက်ာင္းနဲ႔ MRTV 4 ပူးေပါင္း တင္ဆက္တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ အတြက္ ဉာဏ္စမ္းပေဟဠိ ၿပိဳင္ပြဲ Quiz Idol အစီအစဥ္ဆိုတာ MRTV 4 ရဲ႕ For Edu အစီအစဥ္မွာ ျပေနတာ ဆယ္စုႏွစ္ တခုနီးပါး ရွိပါၿပီ။ ခုလို အေျဖမွားတယ္လို႔ ဖုန္းဆက္ေျပာတာ တခါမွ မရွိခဲ့ဖူးဘူး။ ဒါနဲ႔ မန္ေနဂ်ာ မမလည္း သူေျပာတဲ့ ေမးခြန္းကို ေရးမွတ္ထားၿပီး “နက္ျဖန္မနက္ ႐ံုးခ်ိန္မွာ ကၽြန္မ ဖုန္းျပန္ဆက္ေပးပါမယ္ရွင္” လို႔ ေျပာလိုက္ရတယ္။ ဖုန္းဆက္သူက သူ႔နာမည္ ဖုန္းနံပါတ္ ေပးထားခဲ့ၿပီး ဆက္ဆက္ ျပန္ဆက္ဖို႔ မွာသြားခဲ့ပါသတဲ့။
.
ေနာက္တေန႔မနက္ ကၽြန္မ ေက်ာင္းကို ေရာက္ေတာ့ အဲဒီျပႆနာက ကၽြန္မဆီ ေရာက္လာပါေတာ့တယ္။ ကၽြန္မက ေက်ာင္းမွာ သခ်ၤာသင္တာကိုး။ မန္ေနဂ်ာမမက ျဖစ္ေၾကာင္း ကုန္စင္ေျပာၿပီး …
“ညီမေလး အဲဒါေလး ျပန္ေျဖရွင္းေပးပါဦး” လို႔ဆိုတယ္။
.
ေမးခြန္းကို ၾကည့္ၿပီး ကၽြန္မ သေဘာေပါက္လိုက္ပါတယ္။ တြက္ၾကည့္ေတာ့ သတ္မွတ္ထားတ့ဲ အေျဖက မမွားပါဘူး။ ဖုန္းဆက္သူရဲ႕ အေျဖကသာ မွားေနတာပါ။ ဒါနဲ႔ ကၽြန္မလည္း ခ်က္ခ်င္းပဲ အဲဒီလူဆီ ဖုန္းျပန္ဆက္ၿပီး မေန႔က ဆက္လို႔ ျပန္ဆက္ေၾကာင္း ဘာညာ ေျပာျပီးတာနဲ႔ …
.
“Order of operations အရ … … … … … … … … အဲဒါေၾကာင့္ အေျဖက _____ ဆိုတာ မွန္ပါတယ္။ လူႀကီးမင္း ေျပာတ့ဲ အေျဖက မွားေနတာပါ"
.
“ေၾသာ္ … ဟုတ္တယ္ ဟုတ္တယ္ … ကၽြန္ေတာ္က အဲဒါကို သတိမထားမိသြားလို႔ ။ ျပန္တြက္ေတာ့ ခင္ဗ်ားတို႔အေျဖ မွန္ပါတယ္"
.
ဒါနဲ႔ ကၽြန္မလည္း ...
"ဟုတ္ကဲ့ ခုလို စိတ္ဝင္တစားနဲ႔ ၾကည့္႐ႈတာေရာ ဖုန္းဆက္တာေရာ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္၊ ေနာက္လည္း စိတ္ထဲ မေက်လည္ရင္ ဖုနး္ဆက္ႏိုင္ပါတယ္" လို႔ ေျပာၿပီး ဖုန္းခ်လိုက္ပါတယ္။
.
ဖုန္းခ်ၿပီးေတာ့ ခုနက ပုစၧာေလးကို ျပန္ၾကည့္ေနမိတယ္။
50 – 8 x 2 + 2 = ?
.
သူေျပာတဲ့ အေျဖက 3*
သတ္မွတ္ထားတ့ဲ အေျဖက … …
***
ေနာက္တေန႔က်ေတာ့ အဲဒီအေၾကာင္း ေႏြရာသီ သင္တန္း လာတက္ေနၾကတဲ့ ကေလးေတြကို ေျပာျပၿပီး အေျဖကို မေပးဘဲ တြက္ခိုင္းၾကည့္တယ္။ သူတို႔ေလးေတြဟာ ၆ တန္း ၇ တန္း ၈ တန္း ေလာက္ေရာက္ေနပါၿပီ။ အေပါင္းအႏုတ္ အဆင့္ လြန္ေနျပီ ဆိုရမယ္၊ ဒီေမးခြန္းကို အလြယ္ေလး ေျဖႏိုင္မွာပဲလို႔ ကၽြန္မစိတ္ထဲ ထင္ေနမိတာ။ ဒါေပမဲ့ … အတန္းထဲမွာ ေက်ာင္းသား ၁၀ ေယာက္ ရွိတဲ့အနက္ ေက်ာင္းသား တေယာက္ပဲ အေျဖမွန္ ရခဲ့ပါတယ္။
.
အေျဖေတြက 86; 32 နဲ႔ 36 လို႔ အသီးသီး ေျပာၾကတယ္။။ တေယာက္ဆို အေျဖက တရာေတာင္ ေက်ာ္ေနေသးတယ္။ ဒါနဲ႔ သူတို႔တြက္နည္းေတြကို ေမးၾကည့္ေတာ့ …
.
86 ရသူက ခုလိုတြက္ပါသတဲ့။
50 – 8 × 2 + 2 = ?
42 × 2 + 2 = 86

တြက္နည္း အဆင့္ဆင့္က ..
50 – 8 = 42
42 x 2 = 84
84 + 2 = 86 ...

.
32 ရတဲ့ သူကေတာ့ …
50 – 8 × 2 + 2 = ?
50 – 16 + 2 = 32

တြက္နည္း အဆင့္ဆင့္က ...
8 x 2 = 16
16 + 2 = 18
50 – 18= 32

.
36 ရတ့ဲ သူကေတာ့ …
50 – 8 × 2 + 2 = ?
50 – 16 + 2 = 36

တြက္နည္း အဆင့္ဆင့္က ...
8 x 2 = 16
50 – 16 = 34
34 + 2 = 36
တရာေက်ာ္ရတဲ့သူကေတာ့ ရမ္းသမ္းေျဖတာတဲ့။ ထားလိုက္ပါေတာ့ေလ။ ဆိုေတာ့ ... ဘယ္အေျဖက မွန္ပါသလဲ။
.
ကၽြန္မတို႔ငယ္စဥ္က သခ်ၤာမွာ ကြင္း ၏ စား ေျမွာက္ ေပါင္း ႏုတ္ လို႔ သင္ခဲ့ရပါတယ္။ ကြင္းပါရင္ ကြင္းကို အရင္ရွင္း၊ ၿပီးရင္ ၏ ဆိုတာက အေျမွာက္ပဲ၊ ၿပီးရင္ သူ႔အစဥ္အတိုင္း ရွင္းရတယ္ လို႔ နားလည္ခဲ့ၾကသလို အဲဒီအတိုင္းပဲ တေျပးညီ တြက္ခဲ့ၾကတယ္။ ကိုယ္ စာျပန္သင္တဲ့အခါ သခ်ၤာကို အဂၤလိပ္လို သင္ေပးရေတာ့ Order of operations ကို အတိုေကာက္မွတ္နည္းက BIDMAS တ့ဲ။
.
B = Brackets (ကြင္းမ်ား)
I = Indices (ထပ္ကိန္းမ်ား = power)
D = Division (အစား)
M = Multiplication (အေျမွာက္)
A = Addition (အေပါင္း)
S = Subtraction (အႏုတ္)
သူက ထပ္ကိန္း (Power) ပဲ ပိုသြားပါတယ္။ က်န္တာက ျမန္မာလိုသင္ရတဲ့ အတိုင္းပါပဲ။ အစားနဲ႔ အေျမွာက္က rank အတူတူ၊ အေပါင္းနဲ႔ အႏုတ္က rank အတူတူ … ဘယ္မွ ညာ အရင္ေတြ႕တာ အရင္ရွင္း႐ံုသာ။
.
ေနာက္တခုက လကၡဏာေတြေပါ့။ အႏုတ္နဲ႔ အေပါင္းဆို ႏုတ္ရမယ္၊ လကၡဏာက ႀကီးတာကိုယူ၊ အႏုတ္ အခ်င္းခ်င္းဆို ေပါင္းရမယ္၊ လကၡဏာက အႏုတ္ … စသျဖင့္ အဲဒီ အေျခခံ သေဘာတရား ေလးေတြကို သိရင္ ဘယ္ေလာက္႐ႈပ္ေထြးတဲ့ ကိန္းစဥ္တန္း လာလာ အလြယ္တကူ ေျဖရွင္းႏိုင္မွာပါ။ ကေလးေတြက အဲဒီ သေဘာတရားကို ေသခ်ာမသိၾကေတာ့ အလြယ္ေလးကို ခက္ေနၾကတယ္။ မွားေနၾကတယ္။ ကေလးေတြတြင္မကဘူး ေစာေစာက ေျပာခဲ့တဲ့ ဖုန္းဆက္တဲ့ လူႀကီးပါ မွားေနၾကတာေပါ့။
.
အဲဒီလို ေပါင္း ႏုတ္ ေျမွာက္ စား ပုစၧာမ်ဳိးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆရာေတြပါ ခဏခဏ မွားၾကတာကို အံ့ၾသစရာ ေတြ႕ဖူးပါေသးတယ္။ ဆရာ ဆရာမေတြ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ Group တခုမွာပါ။ အဖြဲ႕ဝင္ တေယာက္က အထက္က ေမးခြန္းလို ခပ္ဆန္ဆန္ ေမးခြန္းတခု တင္လိုက္တယ္။ အေျဖကို ဝိုင္းေျပာၾကတာေပါ့။ အေတာ္မ်ားမ်ား မွားၾကပါတယ္။ ကၽြန္မကလည္း သခ်ၤာသင္တဲ့သူပီပီ မေနႏိုင္လို႔ ဝင္ေျဖျပီး အေျဖဘယ္လိုရတယ္ ဆိုတာပါ တြက္နည္းနဲ႔တကြ ရွင္းျပတယ္။ ဒါေပမဲ့ အမ်ားစုက သူတို႔ ေျဖခ်င္တာေတြပဲ အမွားေတြ ေလွ်ာက္ေျဖေနၿပီး ကိုယ္ေျပာတာလဲ မဖတ္၊ သူတို႔မွန္တယ္ပဲ ထင္ေနၾကတယ္။ တခ်ဳိ႕က ဘယ္လိုေျဖေျဖ အေျဖႏွစ္မ်ဳိး သံုးမ်ဳိးလံုး မွန္သတဲ့။ အဲဒီလိုေတြ ေတြ႕ေနရေတာ့ စိတ္ပ်က္ၿပီး ေနာက္တခါ သြားမေျပာျဖစ္ေတာ့ဘူး။
.
တကယ္တမ္း သခ်ၤာပညာရပ္ဟာ တိက် မွန္ကန္ပါတယ္။ အေပၚမွာ ျပထားတဲ့ ေမးခြန္းမ်ဳိးအတြက္ အေျဖ ႏွစ္ခု ဆိုတာ မရွိပါဘူး။ အေျဖမွန္က တစ္ခုထဲ တိတိက်က် ျဖစ္ရမွာပါ။ အေျဖမွန္ တစ္ခုထဲရဖို႔ကလည္း သတ္မွတ္ထားတဲ့ ဥပေဒသအတိုင္း လိုက္နာၿပီး တြက္ခ်က္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပေဒသကို မလိုက္နာခဲ့ရင္ေတာ့ အေျဖမွန္နဲ႔ လြဲေခ်ာ္ၿပီး မေရရာတဲ့ အေျဖ ႏွစ္ခု သံုးခု ျဖစ္ေနေတာ့မွာ အေသအခ်ာပါပဲ။
***
ေမဓာဝီ
15.05.17
18.37

No comments: