Friday, July 10, 2009

ျမန္မာေရွးစာဆိုတို႔၏ ကဗ်ာမ်ား (၁)

ကဗ်ာသဂၤဟေမဒနီ စာအုပ္ကို ပထမအႀကိမ္ ၁၉၀၉ ခုႏွစ္က အထက္ျမန္မာျပည္ မႏၲေလးၿမိဳ႕မွာ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့ၿပီး ဒုတိယအႀကိမ္ ကိုေတာ့ ၁၉၆၆ ခုႏွစ္ ဧၿပီလမွာ ဟံသာ၀တီပံုႏွိပ္တိုက္က ႐ိုက္ႏွိပ္ ထုတ္ေ၀ခဲ့တယ္လို႔ စာအုပ္ရဲ႕ ပံုႏွိပ္မွတ္တမ္းမွာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီစာအုပ္ထဲမွာ စာဆိုႀကီးေတြရဲ႕ ကဗ်ာအသီးသီးကို ေခါင္းစဥ္မ်ားစြာ ခြဲၿပီး ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ၁၂-ရာသီဘြဲ႕၊ ေႏြ-မိုး-ေဆာင္းဘြဲ႕၊ ေတာေတာင္ ၾကည္းေရဘြဲ႕၊ ကလိယုဂ္ ကဗ်ာခန္း၊ သံေ၀ဂ ကဗ်ာခန္း၊ ၾသ၀ါဒ ကဗ်ာခန္း၊ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕၊ မယ္ဘြဲ႕, ေမာင္ဘြဲ႕၊ သစၥာတိုင္, သစၥာပ်က္၊ အလြမ္းဘြဲ႕, အေပ်ာ္ေတး၊ ပကိဏၰက ကဗ်ာခန္း … စသည္ျဖင့္ ခြဲျခားထားပါတယ္။

အစဥ္အတိုင္း ဆိုရင္ေတာ့ ဒြါဒရာသီဘြဲ႕ ဆိုတဲ့ ၁၂-ရာသီဘြဲ႕ ကဗ်ာခန္းက စၿပီး တင္ရမွာပါ။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားလည္း ႐ိုက္ၿပီးေနပါၿပီ။ ေရွ႕ဆက္ၿပီး ဖတ္ၾကည့္တဲ့ အခါမွာေတာ့ ကလိယုဂ္ ကဗ်ာခန္းက အေတာ္ေလး စိတ္၀င္စားဖို႔ ေကာင္းတဲ့အျပင္ ခုေခတ္ ခုအခါကာလနဲ႔လည္း တိုက္ဆိုင္ေနပါတယ္။ “ကလိယုဂ္” ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ကိုေတာ့ က်မ ေမ့ေနခဲ့တယ္။ အဘိဓာန္ထဲ ရွာရမွာလည္း ခပ္ပ်င္းပ်င္းရွိေနတုန္း ျမန္မာကဗ်ာေတြကို အထူးစိတ္၀င္စားတဲ့ ကိုဟယ္ရီ (ခရမ္းျပာၾကယ္စင္ လႈိင္းခတ္သံမ်ား) ကို ဂ်ီေတာ့ခ္မွာေတြ႕လို႔ ေမးၾကည့္ေတာ့ ကလိယုဂ္ဆိုတာ “ေခတ္ပ်က္”ကို ေျပာတာပါ တဲ့။ ဟုတ္ပါရဲ႕ က်မေမ့ေနလိုက္တာ … ကလိယုဂ္ ဆုတ္ကပ္ ဆိုၿပီးေတာ့လဲ ကဗ်ာေတြထဲမွာ ထည့္ေရးထားတာ ေတြ႔ရတာပဲ။ ဒါေၾကာင့္လဲ ဒီကဗ်ာေတြဟာ ခုေခတ္ ခုအခါနဲ႔ တိုက္ဆိုင္ေနေတာ့တာကိုး … ။ (ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ကိုဟယ္ရီ။)

ဒါနဲ႔ပဲ အစဥ္အတိုင္း ႐ိုက္ၿပီးသား ရာသီဘြဲ႕ေတြ မတင္ေသးဘဲ ေခတ္ပ်က္ (ဆုတ္ကပ္) ကာလကို ေရးဖြဲ႕ထားတဲ့ ကလိယုဂ္ ကဗ်ာခန္းက ကဗ်ာေတြကို အရင္ တင္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္လိုက္တယ္။ အခု အပိုင္း (၁) မွာေတာ့ က်ည္းကန္ရွင္ႀကီးနဲ႔ ထေနာင္းတိုင္ ဦးပညာတို႔ ေရးတဲ့ ကလိယုဂ္စာတမ္း ႏွစ္ပုဒ္ကို ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။
***
က်ည္းကန္ရွင္ႀကီး အတၳဳပၸတၱိ အက်ဥ္း

က်ည္းကန္ရွင္ႀကီး အေၾကာင္းကား - အလံုနယ္ေျမ အ၀င္အပါ မံုေရြးရြာအနီး က်ည္းကန္ရြာႀကီးတြင္ ဖြားရာဇာတိျဖစ္သျဖင့္ လူမည္ ကိုႏု ရွင္မည္ နႏၵဓဇဟု ထင္ေပၚ ေက်ာ္ေစာေသာ က်ည္းကန္ရွင္ႀကီးသည္ အမွီးပါရမီ ၀သီေဘာ္၏ နိကာယ္ေၾကာင့္ ငယ္ရြယ္စဥ္အခါကပင္ တိကၡ, ဂမၻီရ, ဘူရိ, ဟာသ, ဇ၀န စေသာ ပညာဉာဏ္တို႔သည္ သန္ျမန္ နဲနက္ ထက္ျမက္ စူးရွသည့္အတိုင္း သူရအာဇာနည္ ရဲရည္ေျပာင္ေျမာက္ေသာ ေယာက္်ားေကာင္းတို႔၏ လကၡဏာ လြန္စြာ ျပည့္စံုေသာေၾကာင့္ ေလာက္လံုျပည့္ႏွက္ လိုတိုင္းထြက္၍ ထက္ေအာက္ၿမိဳ႕ရြာ ျမန္မာျပည္ပိုင္ ႏိုင္ငံေတာ္ တေလွ်ာက္ တမ္းခြန္ေဆာက္လ်က္ ေပါက္ေပါက္ခၽြန္ခၽြန္ လြန္လြန္ၾကဴးၾကဴး အထူး၀ိေသသ ေက်ာ္တလံုးရသျဖင့္ ဘိုးေတာ္ဘုရား၏ လက္ထက္ ပညာရွိ က၀ိတဆူ ေပၚထြန္းေလသည္။

ေရးသားေသာ စာ စာရင္း-
(၁) မံုေရြးဆရာေတာ္ကို က်ည္းကန္ အေမး၊
(၂) စြယ္စံုေက်ာ္ထင္အေမး ပုစၧာ တေထာင့္တရာ တဆယ့္ငါး၊
(၃) ဆယ္လြန္းတင္ သေတၱာ၀ါဒီက်မ္း၊
(၄) ေမတၱာစာ၊
(၅) စကားပံု အမ်ဳိးမ်ဳိး၊
ပ်ဳိ႕, ကဗ်ာ, လကၤာ, ရတု, ရကန္, ေမာ္ကြန္း, သံပိုင္း, သမိုင္း, ေတးထပ္, သျဖန္, တံုးခ်င္း, ေဗဒင္ လက္႐ိုး အစရွိသည္တို႔ကို ၾကည့္႐ႈမွတ္သား ေစရန္ ေရးသားထားခဲ့ေလသတည္း။
***
က်ည္းကန္ရွင္ႀကီးဆို ကလိယုဂ္စာတမ္း

၀ိပၸတၱိႏွင့္၊ ၀ိအကၡရာ၊ ဣသရႏွင့္ ၀သဒၵါ၊ မွန္စြာသေဘာ၊ လံကေဓာ၊ ေလာေအာင္ ပိတ္တတ္သည့္ ၀ိကာလ၊ ပါးစပ္က ဘုရားဘုရား၊ လက္က ကိုး႐ိုးကားရား၊ ရသာလွ်င္ ယူမည္လို႔ တက်ားက်ား၊ ဘယ္တျခား ညာတျခား၊ ေယာက္်ား မိန္းမ၊ အေရးႀကံဳလွ်င္ မယံုၾကႏွင့္၊ ေယာက္ဖ ေယာက္ဖႏွင့္၊ ပေတာက္တြင္ ပါသမွ်၊ ေအာက္က အတင္းႏိႈက္၊ လူမိုက္ ဆိုရမည္ မခက္ေတာင္း၊ လူေကာင္းဆိုရမည္ အလဇၨီ၊ အညီမွတ္ထင္၊ အျမင္ဣေႁႏၵက တပဲ၊ ငရဲက တပိႆာေလာက္၊ မ်က္ေစ့ေအာက္တြင္ ခ်စ္ခင္ဘြယ္၊ မ်က္ႏွာကြယ္လွ်င္ အက်ဳိးမဲ့၊ အိုဘဲ့ကာလ သဲ့ကာလ၊ ဂံုးမတိုက္ဘူး-ၾကားမသမာ၊ အႀကိဳက္က်လွ်င္ စိတ္ၾကည္သာ၊ ပဏၰာေပးမွ အခြင့္ကုန္၊ မယံုလွ်င္ သူမေထာက္၊ ယံုျပန္လွ်င္ သူျပန္ေကာက္၊ က်ားေၾကာက္လို႔ ေက်ာင္းမွာခို၊ ေက်ာင္းပုဂၢိဳလ္က က်ားထက္ဆိုး၊ မေကာင္းက်ဳိးေသာ ေကာင္းက်ဳိးေသာ၊ ေျပာလို႔လည္း မသိ၊ ေျပာသူလည္း မရွိ၊ သတိႏွင့္ ေ၀းကြာ၊ နက္ျဖန္ခါလွ်င္ ကယ္ပါလား၊ သန္ဘက္ခါလွ်င္ ႀကိဳးမ်ားလ်ား၊ သြားေတာ့ရမန္ဆံ၊ ျပန္ေတာ့ ေခါင္းတံုး၊ ေျမတူးေသာအခါ တကံုးကံုး၊ မင္းမူေသာအခါ တၿပံဳးၿပံဳး၊ ပစၥဳပၸန္တြင္ သူမ်ားမုန္း၊ သံသရာတြင္ တက္တက္႐ႈံး၊ အသံုးမက်၊ ႏွစ္တန္ေသာ ကာလ၀ယ္၊ ႏွစ္ဘ၀လံုး၊ ႐ံႈးျခင္းႀကီး ႐ႈံးေလသည္၊ သည္ထံုးႏွင့္ သည္စံ၊ သည္ရစ္တံကို၊ ဉာဏ္ရွိသူ အမွန္သိရေအာင္၊ သတိၾကပ္ၾကပ္ စိတ္ယူစြဲ၍၊ အျမဲမွတ္ၾက ေစကုန္ေသာ၀္။
***
ထေနာင္းတိုင္ ဦးပညာဆို ကလိယုဂ္စာတမ္း (အတၳဳပၸတၱိ မပါ)

ကာလေျပာင္းျပန္၊ မမွန္ဆုတ္ကပ္၊ ၀ိပၸတၱိစက္၊ ညႇဳိးပ်က္သာသနာ၊ အဘိဇၩာႏွင့္၊ သူ႔ဟာငါရ၊ က႐ုဏာကင္း၊ စက္အတြင္း က်ေသာေၾကာင့္၊ မိုးကလည္း ေခါင္းပါး၊ တရားကို ေတးဆို၊ အေဖကို သားဆဲ၊ ေဆြထဲက ဓားျပတိုက္၊ မိုက္သူက လူသြက္လုပ္၊ ဟုတ္သူက တရား႐ႈံး၊ အခ်စ္ဆံုးက သစၥာဖ်က္၊ ကုန္ေရာင္းလ်က္ ဥစၥာခိုး၊ ထန္းေရအိုးႏွင့္ တရားေဟာ၊ ဥပုသ္ေစာင့္ရင္း မုသားေျပာ၊ အေသေစာရဲ႕ မွတ္ၾကပါ၊ မသာ-လာရင္း လူပ်ဳိလွည့္၊ ႐ံုပြဲၾကည့္ဖို႔ လက္မွတ္ယူ၊ အလွဴေပးလ်က္ ထမင္းေရာင္း၊ ေက်ာင္းထိုင္လ်က္ ကုန္ကူး၊ အ႐ူးက တုတ္ေဆာင္၊ ဖဲသမားက ပါးဟန္ေဆာင္၊ လူထဲက်ေတာ့ ေယာင္ေတာင္ေတာင္၊ ပညာရွိကို လူမိုက္ေလွာင္၊ သူေတာ္ေယာင္က အက်င့္ယုတ္၊ မုဆိုးက ဘုရားတယ္၊ သားငယ္ ရွင္ျပဳ၊ အမႈအပို၊ ဂ႐ုအက်င့္လို၊ အပ်ဳိငယ္ လင္ေနေစာ၊ လူမိုက္တို႔ သေဘာမွာ၊ ေငြေပါသူကို ခ်ီးမြမ္းသည္၊ မတည္ၾကည္တဲ့ မိန္းမေပါ၊ ေတာသားက ၿမိဳ႕ဟန္ဖမ္း၊ ရဟန္းက ပြဲၾကည့္၊ သူေကာင္း၏သားက အရက္ႀကိဳက္၊ ေက်ာင္းတကာသားက ၾကက္ကိုတိုက္၊ ဖဲ႐ိုက္တဲ့ ေလွသူႀကီး၊ စိပ္ပုတီးႏွင့္ ဒိ႒ိမူ၊ ဥပုသ္ယူရင္း အတင္းေျပာ၊ ဖြဲေရေရာတဲ့ ငါးပိသယ္၊ တရားကြယ္တဲ့ လူအမ်ား၊ ဘုရားကို ဖ်က္ဆီး၊ ဖိနပ္စီးလ်က္ ေက်ာင္းကို၀င္၊ ေက်းဇူးရွင္ ထိခိုက္၊ အမိုက္ေပၚ၍ အလိမၼာေပ်ာက္၊ လူေနာက္ေတြ ေပၚထင္၊ ရွင္ႏွင့္ ေက်ာင္းသား တရားအက်င့္လို၊ လူအိုက အႏုႀကိဳက္၊ သမားမိုက္က အျမင္မရွိ၊ ေသေဘးထိမွ ကုသိုလ္ေစာ၊ မိုက္ေသာသူက ကဲ့ရဲ႕ျပန္၊ သူေတာ္မွန္က ေပါင္းရန္ခက္၊ ကုန္ကူးလ်က္ႏွင့္ ေႂကြးတင္၊ လူလိမ္တြင္ မိန္းမေပါ၊ သၿဂႋဳဟ္ေဟာ၍ ဒုစ႐ိုက္ပြါး၊ ေက်းဇူးေကာ၍ မြဲသူမ်ား၊ အမွား အမွန္လုပ္၊ မဟုတ္သူက ေနရာက်၊ အဘကၽြဲေက်ာင္း၊ သားေျမးေႏွာင္း၊ သူေတာင္းစားေငြကို လူေကာင္းသံုး၊ ဘုန္းႀကီးက အေမြလု၊ အမႈရွိက ေငြကုန္မ်ား၊ စကားကို မဟုတ္ေျပာ၊ ေငြေပါသူက ေလာဘႀကီး၊ ခရီးသြားရင္း မိန္းမရ၊ အားက်လ်က္ အပါယ္လမ္း၊ ငါးဖမ္းရင္း ဥပုသ္ေကၽြး၊ ၾကက္၀က္ေမြး၍ ေကာင္းဟန္ဆင္၊ ရွင္ဘုရင္က ဓားျပတိုက္၊ မိုက္သူကို မင္းလုပ္ခိုင္း၊ ႐ိုင္းသူက လက္ခ်ိပ္ဆင္၊ ေဆြးမ်ဳိး၀င္ ပဥၥသီပ်က္၊ ေကာင္းသူကို ႏွိပ္စက္တတ္၊ ဆုတ္ကပ္တဲ့ ယုတ္ကပ္ေခ်ကို၊ နားလည္ေစ အမ်ား၊ ခႏၲီစ တရားႏွင့္၊ မေနာမွာ သြင္းထားသျဖင့္၊ မမွားေစမႈ၊ ဂုဏ၀ယ၊ ထိုႏွစ္၀ကို၊ ေထာက္ဆျခင့္ရြယ္၊ ႏွစ္သြယ္ဂုဏ္ထူး၊ ထိုႏွစ္ဦးတို႔ကို၊ ညြတ္ႏူး႐ိုေသ၊ မေသြမွန္လွ၊ အနႏၲဟု၊ ဂုဏငါးျဖာ၊ ပမာအရွိ၊ အာစရိဆရာ၊ မာတပီတ၊ ၾသ၀ါဒကို၊ ဆံုးမနာခံ၊ ဖီဆန္မျငင္း၊ ႏွလံုးသြင္း၍၊ ခပင္းေ၀ေန၊ အေျခက်က်၊ ျမတ္ဗုဒၶႏွင့္၊ ဓမၼသံဃာ၊ အရိယာကို၊ ႐ိုေသေလးျမတ္၊ ဆည္းကပ္ကိုးကြယ္၊ မဖယ္မေစာင္း၊ အက်င့္ေကာင္းမွ၊ ေနာက္ေႏွာင္း သံသရာ၊ ျမန္မၾကာပင္၊ ခႏၶာလြတ္ၿငိမ္း၊ နိဗၺႏၷကို စိတ္ဆႏၵထိန္းျပီးလွ်င္၊ ကိန္းဥဇု၀ုစ္၊ ထုတ္ျပန္ၾကည္ျဖဴ၊ က်င့္တရားကို မမွားေအာင္ ယူၾကေတာ့၊ အို သူေတာ္ေကာင္း၊ ကလိယုဂ္မွ၊ အငုတ္ျပတ္ႏိုင္ေတာ့မပ၊ သူျမတ္ေလာင္းတို႔။
***
ထေနာင္းတိုင္ ဦးပညာရဲ႕ ကလိယုဂ္စာတမ္းကို ႐ိုက္ေနရင္း ဟုတ္လိုက္တာ … မွန္လိုက္တာလို႔ က်မ တေယာက္ထဲ အသံထြက္ၿပီး ေရရြတ္မိတယ္။ ဘိုးသူေတာ္ဦးမင္း၊ အခ်ဳပ္တန္း ဆရာေဖနဲ႔ စေလဦးပုညတို႔ ေရးတဲ့ ကလိယုဂ္ ကဗ်ာေတြလည္း အလြန္ေကာင္းပါတယ္။ ေနာက္မွ နည္းနည္းခ်င္း ဆက္တင္သြားေပးပါမယ္။ ဒီေန႔ေတာ့ ဒါေလာက္ပါပဲ။
***
ကလိယုဂ္ ေခတ္ပ်က္မွ လြတ္ထြက္ႏိုင္ၾကပါေစ …

ေမတၱာျဖင့္

ေမဓာ၀ီ
၁၀၊ ဇူလိုင္၊ ၂၀၀၉
၁၀း၂၃ နာရီ

5 comments:

စုခ်စ္ said...

ေက်းဇူးမေမ...
ေစာင့္ဖတ္ေနမယ္ေနာ္...
ခင္မင္စြာျဖင့္...

Anonymous said...

ေက်းဇူး ၊ ဖတ္ျခင္ေနတာေတြ ့ ရ လို ့ ပါ

ကိုလူေထြး said...

ေနာက္လဲ လာလည္.. စာလာဖတ္ဖို႕ လင့္ခ္ယူသြားပါတယ္...

းဝ)

Harry said...

ဒီေခတ္မွာ စေလဦးပုည ရွိေစခ်င္ပါရဲ့ ...
ဘာေတြမ်ားေရးမလဲ မသိဘူးေနာ္ ... မေမ

yangonthar said...

အစ္မ ကြ်န္ေတာ္ေတာ့ ေရွးကဗ်ာေတြဘက္ လွည့္ေနျပီ အစပ္အဟတ္ အခ်ိတ္အဆက္ ေတြက ဒီစာတမ္းေတြကေန အမ်ားၾကီးရႏိုင္တယ္ ေနာ္အစ္မ။ ဝါက် တုိတို နဲ ့
လုိရာေလးေရာက္ဖုိ ့ဒီစာေတြဖတ္ဖုိ ့လုိမယ္ ထင္ ပါတယ္အစ္မေရ .... ကြ်န္ေတာ္စာေရးရင္ ရွည္လ်ားေထြျပားေနတာ ကုိယ့္ကုိကုိယ္ကုိ မႏွစ္ျမဳိ ့ႏိုင္ဘူး ပြေရာင္းေရာင္းၾကီးမုိ ့ ..... ေနာက္ ကလိယုဂ္ ေခတ္ကုိ သဲကုန္းဆရာေတာ္ ၾကီးရဲ ့ သံကိစၥသာမေဏ မွာ နည္းနည္းနာဖူး ပါတယ္ ... ခုေတာ့ ဆရာၾကီး ဦးပညာ နဲ ့ အစ္မရဲ ့ေက်းဇူး ေၾကာင့္ အာရုံထဲ လင္းသြားတယ္ ဒီေခတ္နဲ ့ ေတာ့ အကုိက္ပဲ ..... ဒါေလး ဖတ္ရင္းရသြား တာက ဘာသာတရားအေပၚ သဒၶါ ပုိရွိသြားပါတယ္ .... ေခတ္ပ်က္ကုိ ျမင္သြားပါတယ္ .... သာဓကကုိယူျပီး ေဆာင္ သြားပါတယ္ .... ျမန္မာစာ အေရး အသား ကုိ စု ... တု...သြားပါတယ္
ေဝါဟာရေတြ ဗရပြ ရသြားပါတယ္
ေက်းဇူးအင္မတန္ၾကီးပါတယ္အစ္မေရ
ေလးစားခင္မင္လွ်က္
ရန္ကုန္သား
အစ္မ အဆင္ေျပပါေစ :)